RIIDED
1)    Kuna riided võtavad palju ruumi, on kaval osta üks korralik sõidusärk, mida iga päev sõites kasutada. Näiteks Rukka Cooling särk või vastav särk spordipoest. Igatahes selline, mis hoiab naha kuiv ja tõmbab endasse higi, jäädes samas ise kuivaks – tavaline puuvillane t-särk töötab just vastupidi ja on vastik variant! Sellist korraliku särki saab kasvõi iga õhtu pesta ja ta on hommikuks kuiv. Hind on 20-40 eurot, aga selle eest peab ta mitmeid aastaid vastu.
2)    Kui on üks korralik sõidusärk, on nii nädalasele kuni ka aastasele reisile vaja lisaks ainult 2-3 T-särki ning 1-2 pika varukaga särki. Särkide hulk ei sõltu reisi pikkusest, sest ka aasta pikkusele reisile ei mahu tsikli peale rohkem asju kui ühenädalasele reisile minnes;). Kuna enamasti ollakse kogu aeg tsikli peal ja seljas see korralik sõidusärk, ei ole teistel särkidel eriti aega reisi jooksul mustaks minnagi.
3)    Riided tasub keerata rulli. Nii võtavad nad vähe ruumi ning mis oluline: ei lähe kortsu ka. Kui oled näiteks t-särgid rulli keeranud, valid nendest kaasa need särgid, mille rullid on kõige väiksemad. Isegi t-särkide rullide suuruse vahe võib olla kahe-kolmekordne!
4)    Jalatsid võtavad ruumi, midagi pole teha. Ühed rihmikud palava ilma jaoks ja ühed kinnisemad (nt. spordijalatsid) vihmasema õhtu jaoks. Jalanõud tasub pakkida sellesse kotti, mis jääb tsikli raskuskesest kõige tagumisse ossa = et see osa/kott oleks kõige kergem.
5)    Õhtuseks tagiks/jopeks sama windstopper, mis on igaks juhuks olemas ka sõidu jaoks. Teisi jopesid pole aega kasutada ning pole neid mõtet ka kaasa vedada.
6)    Isegi kui sõiduriided on vihmakindlad, on vähemalt vihmatagi vajalik. Kui on pikk sõidupäev ning väga tugevalt süüa ka ei tohi keset sõidupäeva, on võimalik, et tekib külmatunne isegi kui ilm on soe. Vihmatagiga saab kiiresti ennast soojendada. Ka mägedes muutuvad soojuskraadid hästi kiiresti ja tihti üles alla sõites. Ning kui on terve päev paduvihm, ei tasu veekindlad goregex-pinda ära väsitada liigse vihmaga.
Riideid kipub igatahes kaasas olema pigem liiga palju kui liiga vähe! Kui oled asetanud voodi peale pakkimise jaoks esialgu reisile planeeritud riidehunniku, proovi seda veel vähendada. Reisil saab väga väheste riietega hakkama ning ei tasu kotte täis pakida mõtetute riietega.
TOIT
1)    Joo pidevalt vedeliku isegi kui pole janu! MITTE kohvi (noh, natuke võib) või energiajooki – need on diureedid ja aitavad vedeliku kehast kiiresti kaduda, aga vedeliku on motomatkajal hädasti vaja. Kui janu tunne juba tekib, on tihti liiga hilja. Siis on sul juba jube väsimus ka sees ja olukord üsna nutune. Motomatkamisega kaob vedelik lihtsalt hingates päeva jooksul organismist sama palju kui maratoni joostes. Ka keha kaudu kaob vedeliku ära isegi siis, kui sa ei tunne, et sa higistaksid. Mineraalveed ja spordijoogid on väga hea variant – nendest saab organism ka neid soolasid ja suhkrut, mida see sõidu ajal kaotab.
2)     Söö sõidupäeva jooksul tihti, aga väikseid portsusid korraga. Pähklid, soolased vorstid jne energiat sisaldavad snäksid (valgud, aelgased süsivesikud) on parimad. Nad ei väsita ega pane sind magama keset pika päeva sõitu, aga saad sõidus vajaliku energia kätte. Motomatkamises töötab tervisliku toitumisele vastupidine reegel – korraliku tugevat lõunat ei tohi süüa, aga peale sõidupäeva on õhtul vaja süüa korralik õhtusöök. Hommikusöök peab ka olema igatpidi korralik, see ei väsita ja annab sulle pikaks ajaks jõudu. Teine pika ja korraliku lõunasöögi söömisega seostuv negatiivne asi on see, et see võtab su sõidupäevast liiga palju aega (1,5 tundi kaob märkamatult). Parem on teha päeval ainult väikseid pause ja saabuda õhtul selle eest ööbimiskohta tsipa varem. Üks viga, millega ennast väsitada on see, et päeval ei söö korralikult (et ennast ei väsitaks), aga õhtul on nii väsinud, et enam ei jaksa süüa.... siis on järgmisel päeval organism veelgi väsinum. Niisiis – õhtul peab korralikult sööma, et järgmisel päeval oleks jälle jõudu sõita.
3)    Väldi niiöelda „kiireid süsivesikuid“. Neid kasuta ainult hädaolukorras, kui oled täiesti läbi ja väsinud ning vajad kiiret ergutamist. Nimelt pärast kiireid süsivesikuid on oht, et tuleb üsna kiiresti veel suurem väsimus. Neid ei tohi kunagi süüa üksinda (nt pelgalt mingi Snickersi), vaid koos mingi teise toiduga.
4)    Krampide vältimiseks võib võta magneesiumi tablette. Terve päev samas asendis tekitab soolade kadumine, mis võib valus olla.
SÕIT & SÕIDUVÄSIMUS
Sõites tihti väsimust ei tunnegi – avastad selle alles siis, kui oled juba peatunud. Selle tõttu soovitab keegi järgida reeglid: peatus kas iga 1 tunni järel või iga 100 km järel. Tunnistan, et pika sõidu peal on seda reeglit väga raske järgida, kuna tahaks õhtuks kohale jõuda ning pikemad sõiduvahed teha...

Sõiduväsimus on aga eluohtlik asi ning õhtul kipuvad juba ohtlikud vead sisse tulema, kui päeval pole teinud piisavalt lühikesi pause. Lihtsalt kiired joogi/snäksipausid – pausid ei pea pikad olema.

Pauside ajal pumpa ka verd sõrmedesse, venita jalgu-käsi, külgi jne. Ka sõidu ajal pöörita pead ja tee mis iganes, et keha ei jääks kangeks. Kui taga on juba teine või kolmas päev ja kilomeetreid hakkab 1000-1500 olema, on see väga lihtsana kõlav nõuanne väga oluline, sest keha hakkab kangeks jääma. Hästi töötav vereringlus tähendab ka hästi töötavaid ajusid! Teed vähem vigu.

Kui silmad hakkavad kinni vajuma, peatu kohe – ära oota 10 kilomeetrit järgmise „hea kohani“. Tee kükitusi ja mis iganes asju, et saad keha tööle ja vereringluse korda.

SÕIDUVARUSTUS
Isegi kui omad GPS-i vms, peavad kaasas olema kaardid ning sõidulegend. Juht peab alati olema kursis sellega, kus ta viibib ning päeva marsruut peab olema selge ja võimalikult hästi meeles. Järgmise päeva legend tee valmis eelmisel õhtul ja proovi see pähe õppida (kuigi legend ongi sul ees paagikoti peal).
Unustada ei tohi mingil juhul varukinnituskumme, sest kunagi ei tea, mis kinnitus võib katki minna või välja venida ning mida on vaja nendega toetada.
Vöökott, kus on su olulised dokumendid, raha ja selle päeva hotellibroneeringud. Bensujaamades ja kohvipeatustel võtta paagikotist alati vöökott kaasa. Väga harva läheb keegi su paagikotti kallale, aga kui nii peaks juhtuma, on sul eluks oluline alles. Vöökotis tasub ka hoida väikses minigrip-kotis natuke pähkleid, millest saad kiiresti energiat, kui aega napib. Need ei võta praktiliselt üldse ruumi.
Kõige olulisem asi pakkimisel on MINIGRIP-kotid!! Nende kinnitus ei lase läbi mingisugust paduvihma. Nendesse pakid enda ja tsikli dokumendid, rahad, kaasavõetaud ehted (mida avastad, et peale viiendat päeva ei viitsi enam üldse kasutada;), sokid, akulaadijad jt juhtmed ja mis iganes. Minigripp-kotid on asendamatud reisikaaslased!

Head reisi!